(06) 29 08 66 61

Als de docenten staken

Het gebeurt regelmatig, dat de docenten aan universiteiten staken om zo druk uit te oefenen op de Keniaanse regering voor het krijgen van een beter salaris.

De studie van onze studenten loopt daardoor wel vertraging op. Maar ze kunnen ook hun extra vrije tijd goed benutten. Zoals James, die toevallig ook voor leraar studeert. Hij is naar huis gegaan naar Masai-land om zijn ouders op het land te helpen en stuurde ons prachtige foto’s waarvan de trots afstraalt.

Het gaat heel goed met James!

We e-mailen hoofdzakelijk met de studenten als schoolgeld moet worden betaald, maar af en toe krijgen we een spontaan bericht.

Zoals van James.
Hij heeft zijn examens goed afgerond en is klaar voor het nieuwe semester. Hij is zo trots om een Studieboller te zijn, dat hij ons een foto stuurde om het met ons te kunnen delen.

Hulp aan talentvolle, kansarme jongeren

Karina benaderde onze stichting via de website. In het kader van haarafstuderen aan de RSM Erasmus Universiteit doet zij momenteel onderzoek naar hoe Non-Gouvernementele Organisaties (NGO’s) in Brazilië kansarme jongeren uit de arme wijken ondersteunen bij de toegang tot de universiteit. Er zijn weinig hulporganisaties die zich hier specifiek mee bezighouden en bij toeval kwam Karina op onze website terecht. Het was bijzonder om ervaringen uit te wisselen en overeenkomsten tussen beide landen vast te stellen.
Maar hoe schrijnend om na 11 jaar Stichting Studiebol vast te stellen, dat fondsenwerving voor deze doelgroep nog steeds zo ontzettend moeilijk is. De grote fondsen zoals Unicef en Postcodeloterij doneren aan kleinere hulporganisaties alleen voor projecten zoals het bouwen van een lagere of middelbare school, maar hulp voor individuen die hun land daadwerkelijk op kunnen bouwen wordt niet verstrekt.
Dus wie van mening is, dat talentvolle maar kansarme jonge mensen echt een kans verdienen om een HBO- of universitaire opleiding te volgen, steun ons en doneer via Help mee!

De weekenden van Ann

Ann is opgegroeid in een weeshuis en studeert voor arts. Zij is zo blij met de kans die haar geboden wordt en is extra gedreven. Zelfs in het weekend probeert ze zoveel mogelijk bij te leren.

In februari heeft ze een cursus gedaan en in april woonde ze een medisch kamp bij, waar zij met een gediplomeerd arts meekeek bij de behandeling van patiënten.

Silyviah’s voordracht tijdens Good Deeds Day

Good Deeds Day is een dag die wereldwijd wordt gevierd om het leven van mensen en milieu positief te veranderen. In Kenia ontmoetten op 2 april vele vrijwilligersorganisaties zoals het Rode Kruis, USAID en UKAID elkaar in de KICC (Kenyatta International Conference Center), Nairobi.

De deelnemende organisaties vertelden over hun werk. Zo is Silyviah lid van de Kenya Scouts Association. Zij hield tijdens deze Good Deeds Day een voordracht en is nu extra gemotiveerd om door te gaan met het goede werk dat de scouts doen.

Stichting Studiebol stimuleert dat een student zich bezighoudt met andere dingen naast de studie.
Wij zijn trots op haar!

Rotary Sana Run 2016

Op vrijdag 16 december vond de Rotary Santa Run in Alphen aan de Rijn plaats. Alle deelnemers wandelden verkleed als kerstman een uitgezette route van 3 km door het centrum. Hoofddoel van de Run was een bestelbus voor de voedselbank Alphen aan den Rijn en Omstreken. Daarnaast zullen binnenkort nog lokale goede doelen worden uitgekozen, waarvoor Stichting Studiebol een wens in de kerstboom op het Rijnplein heeft gehangen.

Ko, Sarie en Ira kochten een kerstmannenpak, hingen onze wens in de kerstboom en liepen de route. Wie weet horen we of Stichting Studiebol een financiële ondersteuning krijgt!

20161216_185806

20161216_190007

Laura geslaagd

Op 1 december jl. is weer een Studiebol geslaagd! Laura heeft haar  diploma voor Health Records & Information Technology gehaald.

Ze wil heel graag verder studeren en haar Bachelor halen. De studie kan in deeltijd worden gedaan. Laura zoekt een baantje en kan zo de helft van haar studiekosten zelf betalen. Maar wie wil meehelpen haar droom waar te maken? We hebben ongeveer EUR 1.500,= nodig.

Onafhankelijkheidsdag

Op 12 december 1963 werd Kenia een onafhankelijke monarchie met de Britse koningin als staatshoofd en Jomo Kenyatta als premier. Een jaar later werd de republiek uitgeroepen en werd Kenyatta president.

IMG_1825

Het bestuur van Stichting Studiebol werd door de Keniaanse ambassade in Den Haag uitgenodigd om de Onafhankelijksheidsdag te vieren samen met het ambassade personeel, diplomaten en vele anderen die een band hebben met Kenia.

Ellen en Ira werden op 9 december in het hotel Hilton The Hague door de ambassadrice Mrs Rose Makena Muchiri persoonlijk bedankt voor onze bijdrage aan de ontwikkeling van Kenia.

Na de toespraak kon iedereen genieten van een uitgebreid Keniaans lunchbuffet inclusief geroosterd geitenvlees ofwel nyoma choma.

Denis met First Class Honours geslaagd

En weer is een Studiebol klaar. Op 25 november vierde Denis terecht feest. Hij is namelijk met First Class Honours afgestudeerd.

IMG_6641james2Denis heeft nu de mogelijkheid de Masteropleiding Commerce (Finance option) te gaan doen.

Normaal gesproken financieren wij geen vervolgopleiding. Maar als een student zulke fantastische resultaten behaalt, zijn we bereid naar een sponsor op zoek te gaan.

We blijven Denis dus nog even volgen.

Peter geslaagd en meteen een baan

In september bezochten Ellen en Ira de studenten in Kenia. Een mooie groep studenten: toekomstige docenten, een commercieel manager, een agrarisch manager, een arts/chirurg en een medisch analist. En links de afgestudeerde Peter, die een baan als bouwkundige heeft gevonden.

IMG_1664

Het sponsorgeld wordt heel goed besteed!

Tijdens ons bezoek aan Nairobi vond toevallig de Graduation van Peter plaats. Heel dankbaar en superblij was hij. Veel familieleden waren van ver gekomen om getuige te zijn van de diploma-uitreiking. Studiebol is heel trots op zijn prestatie en wij vonden het een eer dat ook wij erbij konden zijn.

IMG_1517

IMG_1522